Coimbee
10 verrassende feiten over Lean
Dat Lean een perfecte manier is om de klantwaarde te maximaliseren wist je al.
Dat de begrippen flow, pull, verspillingen, Kanban, JIT, Jidoka en 5S belangrijke onderdelen van Lean zijn wist je ook al.
Maar wellicht verrassen je de volgende 10 aspecten met betrekking tot Lean.
1. Als je problemen hebt moet je ze wel willen en kunnen oplossen
2. 85% top-management scoort hun organisatie slecht wat betreft het oplossen van problemen
3. De echte waarde van een PDCA
4. Wat betekent TPS echt
5. De verbetercultuur is de heilige graal
6. LSW is het meest onderschat
7. Waar is HR
8. 4 rollen als Lean-specialist
9. Verandermanagement kennis scoort onvoldoende
10. Persoonlijke belangen zijn er ook
Ad 1. De sleutel tot succes is: a. een productie systeem (dus wat dagelijks gedaan wordt) dat vroegtijdig duidelijk maakt welke problemen er zijn (de volgende Lean tools zijn daarvoor geschikt: Kanban, JIT, flow, 5S, werkinstructies en Andon).
b. medewerkers die in staat zijn om problemen te signaleren en deze ook willen oplossen.
Ad 2. Onderzoek laat zien dat 85% van het top-management vindt dat hun organisatie slecht is in het oplossen van problemen. Dat dit flinke kosten met zich meebrengt is overduidelijk.
Ad 3. PDCA is een top-instrument maar wordt nog te veel als invul-oefening gezien. De werkelijke kracht is vertragen. De tijd nemen om goed na te denken en je baseren op feiten.
Ad 4. TPS staat natuurlijk voor Toyota Production System. Of zou het toch Thinking People System moeten heten?
Ad 5. Het creeren van een verbeter-cultuur is de ‘heilige graal’. De weg er naar toe is lang en vergt doorzettingsvermogen. Denk aan meer dan 5 jaar.
Ad 6 Leader Standard Work is het meest onderschatte onderdeel. Maar zeg nu zelf : wil jij als leidinggevende voorgeschreven krijgen wat jij elke dag minimaal moet doen….?
Ad 7. Waar is de afdeling HR in veel Lean trajecten? Lean gaat immers om ander gedrag, andere functieprofielen, een andere manier van leidinggeven en om een andere cultuur. Kortom genoeg werk voor HR.
Ad 8 er zijn 4 rollen als verbeter-expert, te weten: proces expert, kennis bron, strategisch partner en change agent. Maak je keuze en ontwikkel jezelf.
Ad 9. Onderzoek laat zien dat verbeter-professionals zichzelf scoren met een 7,7. Maar de organisatie waarvoor ze werken geven ze een 6,2. Kennis over het vakgebied Verandermanagement geven de respondenten als belangrijkste verbeterpunt.
Ad 10. Een traject zoals Lean wordt gestart vanuit de belangen van de organisatie. Maar medewerkers hebben persoonlijke belangen, zoals meesterschap, autonomie, rechtvaardigheid, sociale status en connectie (MARCS). Een Lean traject is een unieke kan om die persoonlijke belangen in te vullen.
Wat vind jij een verrassend feit over Lean?
Mocht je ‘alles’ over Lean willen nalezen dan kan dat op deze webpagina met als titel ‘Wat is Lean’
Interessante informatie?
Het netwerk van de Lean Portal.nl is altijd benieuwd hoe we verder kunnen helpen.